Wanneer mijn opa (Anton Geesink) vroeger aan mij vroeg wat ik studeerde en ik weer eindeloos moest uitleggen wat Vrijetijdsmanagement inhield, kreeg ik altijd het antwoord: “Ga toch een vak leren zoals dokter of advocaat!” Iedere keer als opa vroeg… “Wat doe je nu eigenlijk?” was het weer lastig dit te verwoorden en schaamde ik mij bijna voor mijn verhaal. Bijna…

…want een paar weken geleden vóór de Olympische Spelen van Rio mocht ik voor één van onze grootste klanten Samsung Mobile een virtual reality film, tv-commercial en fotoshoot opzetten samen met Olympisch kampioen windsurfen Dorian van Rijsselberghe (London 2012). Voor Amsterdam Dance Event waren mijn collega en ik al eerder in het VR-fenomeen gedoken, dus het verschil tussen 360, VR en stereoscopisch was mij bekend.

“Leuk! Waar en wanneer? Oh, over 3 dagen? In Rio de Janeiro. Rio de Janeiro?!”Oké dan… gaan wij doen, geen probleem! Regelen wij. Dat wordt dus rennen, vliegen en afhaalmaaltijden op kantoor bestellen om alles af te krijgen. Mijn familie en vrienden verklaren mij vaak voor gek. ”Ben je nu nog steeds aan het werk? Morgen weer een dag, toch?” “Nee helaas, geen BBQ voor mij vanavond… Die eeuwige deadlines van grote adverteerders (en agenda van topsporters) die wachten niet. Over 3 dagen ga ik naar Rio en het móet af!”. Er zit niks anders op dan werken om alles af te krijgen. Op zulke momenten denk ik wel eens aan opa… had ik maar een vak geleerd.

Maar dan… de avond voor vertrek zit ik op de bank bij mijn ouders thuis. Mijn zoontje Huub ligt daar op bed, zodat ik ‘s ochtends vroeg kan vertrekken naar Schiphol en hij lekker kan doorslapen. Ik werk thuis de laatste e-mails weg. Vervolgens pak ik mijn koffer snel in en kan ik nog nèt 5 uurtjes slaap pakken. Eenmaal in het vliegtuig bespreken mijn collega en ik de laatste versies van de scripts, shot-lijsten en de dagplanning én hopen wij van harte dat onze ‘local guide’ ons overal snel en veilig heen brengt.

Wij hebben precies 3 (!) dagen om de VR-clip, tv-commercial en fotoshoot te schieten en Dorian is welgeteld 16 uur beschikbaar. Als je bedenkt dat een fotoshoot voor een gemiddelde campagne al gauw een dag duurt, moeten wij ook nog een VR-clip en een commercial schieten. Om het allemaal nog net iets uitdagender te maken, zijn de meeste shots op het water. Maar goed, geen stress… het gaat ons lukken. De pre-productiedag staat in het teken van locaties scouten, auto’s huren, het NOC-NSF huis bezoeken, de laatste props bij elkaar vinden en langs de haven om onze boot te regelen.

Even lijkt het allemaal mis te gaan… wij hebben alles goed voorbereid, de klant en het VR-productieteam zijn onderweg, maar nu dreigt het weer roet in het eten te gooien… regen en géén wind! Zonder wind ook geen watershots met Dorian. Shit, what to do? Ons draaiboek verandert à la minute. Wij schipperen tussen de fotoshoot, tv-commercial en VR-opnamen en dit allemaal met een Olympische sporter die krap in zijn tijd zit. Wij nemen alle shots zonder wind en regen op in de bergen. Morgen lijkt het beter weer te worden en dat wordt het (gelukkig) ook. Wij hebben ongeveer 4 uurtjes wind en zon. We rammen alle shots op het water erdoorheen… De VR-boys komen 1 dag eerder dan gepland de boot op en wij nemen alle watershots met Dorian op. Iedereen is gefocust, want iedereen voelt de druk… nu moet het gebeuren, nu moet alles worden opgenomen!

Gelukkig valt alles op zijn plek en lukt alles! De dag erna alleen nog de shots op het strand opnemen en alles staat erop.

Diezelfde avond drink ik een Caipirinha… op het dakterras van ons hotel… aan de Copacabana… in Rio de Janeiro… met 6 Olympische surf dudes… Heb ik toch het juiste vak geleerd 🙂

En dan…Terug in Nederland zet ik de race voort, terwijl Dorian in Rio zijn voorbereidingen verder afmaakt om zijn gouden succes van Londen 2012 te evenaren. Bijna onmogelijk om te doen, maar Dorian gelooft erin en Samsung in hem. Of zoals wij het in de campagne noemen: #DoWhatYouCant.

Samen met mediabureau Starcom bereiden wij vervolgens de launch van de through-the-line campagne voor, die heel Nederland zal bereiken: “Beleef de Olympische Spelen in virtual reality”.

Je kan er niet omheen…De Olympische campagne rondom de Galaxy S7 komt écht tot leven met onze tv-commercial, POS materiaal in álle retailkanalen, OOH-uitingen op de grootste gebouwen van Nederland (zoals The One in Rotterdam), de tramlijn in Amsterdam, abri’s door het hele land, online marketing met 360 graden banners én een virtual reality tour langs diverse telecomwinkels, festivals en natuurlijk de Olympic Experience in Scheveningen.

Als klap op de vuurpijl doet Dorian wat iedereen bijna onmogelijk acht… hij behoudt zijn titel en wordt opnieuw Olympisch kampioen windsurfen. Over #DoWhatYouCant gesproken…

Met het emotionele welkom van Dorian op zijn geboorte-eiland Texel, komt niet alleen een einde aan zijn gouden Rio-race, maar ook aan die van mij. Met als hoogtepunt dat onze campagne zelfs bekroond is als één van de beste Olympische campagnes rond de Olympische Spelen 2016 in Rio.

Wat heb ik toch een mooi vak geleerd!

Leonie Geesink

Senior Accountmanager Events